Hvorfor skal du kigge på omega indholdet i din fiskeolie?

capsule 1079838 1920 - Hvorfor skal du kigge på omega indholdet i din fiskeolie?

Hvorfor skal du kigge på omega indholdet i din fiskeolie?

Det skal du, fordi der er stor forskel på hvor meget omega-3 der i de forskellige typer af kapsler! Og – som du kan læse mere om nedenfor – så findes der også forskellige slags omega’er…

Så hvad er omega 3, 6 og 9 egentlig?

Laks, Fad, Mad, Måltid, Fisk, Skaldyr, Plade, LækkerFlerumættede omega-3 fedtsyrer findes først og fremmest i fisk og andre dyr fra havet. Olien er svær at få på anden måde end ved at spise fisk, eller fiskeolie. Den er helt essentiel for kroppen i en lang række sammenhænge, som du kan læse mere om nedenfor, så det er ikke her du skal springe over i kosttilskud. Omega-3 findes først og fremmest i fede fisk, som makrel, ørred, laks og sild – og så i torskelevertran som du kan finde i fiskeolie kapsler.

Omega-6 fedtsyre findes også i fisk, men i endnu højere grad i planteolier som vindruekerneolie og majsolie. Så omega-6 får de fleste mere end nok af – faktisk bør du i nogle tilfælde udskifte dine madolier til olivenolie og rapsolie i stedet for, for ikke at få for meget. Så i forhold til fiskeolie i kapsler så betyder omega-6 olie altså ikke det store.

Omega-9 fedtsyre er en mono-umættet fedtsyre der mest af alt findes i rapsolie og olivenolie, og den er også vigtig i forhold til kroppens opbygning. Så hvis ikke du bruger olivenolie eller rapsolie i din daglige kost, kan du også overveje om du ikke skal have den gennem et kosttilskud.

Men det er helt klart de flerumættede omega-3 fedtsyrer der er de vigtigste!

Hvad er fiskeolie godt for?

Alt! Hvis ikke du spiser 350 gram fisk om ugen, og helst af den fede slags som laks og makrel, så bør du overveje at spise fiskeolie. Husk lige i øvrigt at opdrættede fisk indeholder mindre fiskeolie end fisk der er opvokset i naturen.

Du skal helst have minimum 7 gram omega-3 fedtsyrer om ugen.

Kapsel, Pille, Sundhed, MedicinFiskeolie sænker kolesteroltallet, risikoen for hjerte-kar sygdomme falder, det stabiliserer din hjerterytme, udvider blodkarrene så blodtrykket falder og dæmper betændelse. Det har også dokumenteret effekt på leddegigt og andre typer af gigt, mindsker risikoen for demens, eksem, psoriasis, diabetes og kræft.

Glemte vi at sige at 20% af hjernens fedtstoffer består af omega-3 fedtsyren DHA? Så du forbedrer også hukommelsen, reducerer risikoen for depression og kommer i bedre humør!

Fisk og/eller fiskeolie bør altså være en del af din daglige diæt!

Og nej, fiskeolie i kapsler smager ikke af fisk!

Så hvilken fiskeolie skal jeg vælge?

Du kan i princippet spise alle typer af fiskeolie, men hvis indholdet af omega-3 fedtsyrer er lavt ender du med at skulle spise mange for at dække dit daglige behov. Så de billige kapsler sparer dig ikke nødvendigvis penge på over tid…

Din dagsdosis skal minimum være 1 gram om dagen, som svarer til 1000mg (miligram). Det er især EPA og DHA indholdet der skal være højt, og de to til sammen skal over 1000mg. Hvis ikke de når helt derop kan du selvfølgelig løse det ved at snuppe en kapsel til.

Alle de fiskeolier vi sælger på Billigst Protein er af en kvalitet og med et omega-3 indhold der er højt nok til at dække din dagsdosis. Det er mere et spørgsmål om hvilke af mærkerne du selv foretrækker. Så god shopping!

Hvorfor skal du kigge på omega indholdet i din fiskeolie?
5 (100%) 2 votes