På mandag begynder jeg at træne og spise sundt igen

Jonas Germann træning

På mandag begynder jeg at træne og spise sundt igen

Du kender helt sikkert sætningen, det gør du fordi du har sagt den rigtig mange gange til dig selv, og måske endda også til andre. Hver gang tror man på det. Man er virkelig sikker på, at denne gang vil det lykkes.

Du handler ind til din nye livsstil: mandler, kylling, broccoli – alt er på plads og du er klar! Ugen kører derud af, du har nemlig startet dit fitness medlemskab igen og har været nede og træne.

Men pludselig sker der noget uventet. Du bliver træt af det, og tanken om at skulle spise et til måltid indebærende kylling får din mave til at vende sig. Du kan simpelthen ikke overskue, at tage ned i centeret igen – du har simpelthen for travlt med andre ting. Du er så træt af at leve sundt.

Motivationen er røget. Du begynder at spise den mad du plejer og stopper med at træne. Så går der nogle uger eller måneder og så starter cirklen forfra. Jeg kalder det ”Den Negative Vanecirkel”.

Lyder det bekendt? Måske ikke præcist sådan, men du har helt sikkert oplevet din egen version af det.

 

yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7 - På mandag begynder jeg at træne og spise sundt igen

Så hvad er det der går galt?

Det der går galt er, at din cirkel er drevet af motivation og ikke af gennemarbejdede og simple vaner. Hver dag står du op og børster tænder. Det er simpelthen obligatorisk for dig. Hvis man skal sove nogle steder, eller være væk i flere dage, så tager man altid tandbørste og tandpasta med. Hvorfor? Fordi det er en indgroet vane, at børste tænder. Vi kender konsekvenser ved at lade vær, hvilket selvfølgelig er med til at motivere dig til at børste tænder ordentligt – men motivationen er ikke det der driver dig i det lange løb, nej, det er vanen. Du kender jo godt konsekvensen ved ikke at træne og spise ordentligt, men det er ikke drivkraft nok i sig selv.

Nok snak om tandpasta og tænder, du har fanget pointen: Hvis din træning og kost skal blive en succes, så er du nød til at gøre det til en vane.

Hvordan gør man så?

Tålmodighed er generelt nøglen til at skabe en god vane, da det tager ca. 1-2 måneder at etablere en fast vane. Der er dog noget endnu vigtigere, som skal på plads, inden man kan gå i gang.

Det kræver nemlig overordnet 3 skridt, at skabe en vane inden for kost og træning:

  1. Du skal af med gamle overbevisninger om hvad du kan og ikke kan, samt hvad der er sundt og ikke sundt.
  2. Du skal lave nogle simple og nemme retningslinjer, som gør det muligt for dig at holde din plan.
    En plan er ligegyldig og ubrugelig, hvis den er så hård at man ikke kan følge den på lang sigt (Læs: stop med at lave alle din måltider om til kylling og broccoli, spis normal mad).
  3. Du skal holde øje med din fremgang og gøre det motiverende at skabe vanen. Det er der mange måder at gøre på, du kan f.eks. hyre en personlig træner eller lave et væddemål med en ven.

Vi mennesker er psykologisk drejet til, at ville have nemme, hurtige og ekstreme løsninger. Derfor findes der utallige kure som lover guld og grønne skove. Problemet er, at de ofte ikke overholder de tre overstående kriterier og derfor bare er medvirkende til, at du ryger rundt i Den Negative Vanecirkel, igen.

Gør op med cirklen én gang for alle – beslut dig for at skabe en vane ud af at have en sund og god livsstil!

 

yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7 - På mandag begynder jeg at træne og spise sundt igen

Skrevet af:  Jonas Germann // JG Fitness
Facebook: klik her