Komplet guide til Recovery Boots

recovery boots

Komplet guide til Recovery Boots

Recovery boots er dit ultimative hjælpemiddel og redskab til at opnå en effektiv restitueringsproces samt til at forebygge skader. Det primære formål bag redskabet er kompressionseffekten, som fra videnskabelige undersøgelser er dokumenteret at have en positiv effekt på din restitution.

Kompression er med til at øge blodgennemstrømning samt medvirker til at lindre hævelse. Særligt atleter, fitnessudøvere samt cyklister, som træner på ambitiøst niveau, kan få gavn af redskabet og hjælpemidlet.

Recovery boots er den internationale betegnelse for træningshjælpemidlet. På det danske marked kan du også finde ”recovery støvler” som produktbetegnelser.

Fordelene ved at bruge recovery boots

Der er flere fordele forbundet ved at bruge de effektive, smertelindrende og restitutionsfremmende støvler, som fungerer med en tilhørende maskine eller computer med programmer. Støvlerne kan tjene forskellige formål afhængig af, hvilken person der bruger dem.

Herunder ses de primære fordele ved recovery boots:

  • Mange modeller på markedet der fungerer med 4, 6 eller 8 kamre.
  • Brugervenlig maskine som har forskellige brugerprogrammer.
  • Det er nemt og enkel at komme i gang med at bruge støvlerne.
  • Der findes forskellige designs af recovery boots på det danske marked.
  • Recovery støvler fås i forskellige størrelser med hensyn til skridtlængder.
  • På maskinen kan du vælge intensitet af trykbehandling afhængig af ønsket formål.

Der findes mange udgaver på markedet, som kan matche forskellige ønsker og behov. Til dig, der har et mild behov for kompressionsbehandlinger, kan det være tilstrækkeligt med en model med 4 eller 6 kamre i hver støvle. Til dig, der har et stort behov for at kunne få maksimal kompressionseffekt langs ben og fødder, kan det være oplagt at vælge de støvlemodeller med 8 kamre. Derudover kan du selv vælge, om du er til halv længde eller fuld længde af støvlerne.

Når du vælger de moderne og nyeste udgaver af støvlerne, får du recovery boots, som du kan indstille i forhold til forskellige kompressionsprogrammer.

Det har stor betydning i forhold til at opnå de tilsigtede effekter, at du har mulighed for selv at vælge program. De bedste støvler har 6 forprogrammerede brugerprogrammer, som kan give forskellige kompressionsbehandlinger. Hvert program vil typisk vare mellem 1-19 minutter. Når du har støvler i fuld længde (fra fødder til øverste del af lårene) kan du få flest mulige behandlinger.

Her kan du selv vælge, om du ønsker en mild massagebehandling med tryk fra 1 eller 2 kamre, eller om du ønsker fuld kompression med tryk fra alle kamre.

Hvad er recovery boots, og hvordan fungerer de?

Som både den danske og den internationale betegnelse for hjælpemidlet indikerer, er recovery boots støvler, som giver dig restitutionsfremmende effekter. Støvlerne fungerer i kombination med en maskine, som du kan justere og tilpasse kompressionstrykket med.

Hjælpemidlet fungerer som store støvler eller sokker, der er i stand til at blive pustet op. De skal lægges omkring dine fødder og ben.

Der er mange forskellige modeller og udgaver på markedet, som varierer i størrelser. Nogle støvler skal lægges omkring ankler samt underben, mens andre modeller er større og skal lægges omkring såvel fødder, underben og lår.

Dit behov for kompression er med til at afgøre, hvilken model der vil være optimal for dig at anvende.

Des mere belastede dine fødder og ben er fra dine fysiske aktiviteter, des større vil dit behov være for at vælge den store støvlemodel.

Der er flere producenter på markedet, som tilbyder recovery boots til både private og professionelle formål. Når du vil have de bedste støvler på markedet, skal du orientere dig mod, hvor mange kamre der er indlagt i hver støvle. Nogle støver fungerer med 4 eller 6 trykkamre, mens andre har 8 kamre. Des flere kamre, des større kompressionseffekt kan du opnå med dine støvler.

Hvem kan bruge recovery boots?

Recovery støvler blev oprindeligt udviklet til brug på hospitaler, hvor de blev anvendt som behandlingsredskab til patienter med diabetes, restitution i forbindelse med operation eller til patienter med ødemer (væskeophobning).

Siden opfindelsen har kompressionshjælpemidlet været brugt indenfor den professionelle sportsverden og cykelverden, hvor der er ekstra stort behov for effektiv restitution. Derudover kan du bruge støvlerne i forbindelse med lindring af sygdomsrelaterede symptomer.

Recovery boots kan bruges af mange forskellige mennesker med forskellige fysiologiske behov:

  • Dig der træner på et intensivt niveau med stor belastning på fødder og ben
  • Dig der lider af væskeophobning på benene
  • Dig der lider af uro i benene eller er plaget af gigtsmerter
  • Dig der har diabetes.

Afhængigt af formål kan støvlerne både have et smertelindrende formål samt et restitutionsfremmende formål.

Det er muligt for alle sportsudøvere på alle niveauer at gøre brug af recovery støvler. Kompressionseffekten hjælper med til at øge blodcirkulationen i fødder, ben, knæ og ankler. Denne forøgede blodgennemstrømning medvirker til at udskille affaldsstoffer i kroppen.

På langt sigt kan kompressionsbehandlingen fra støvlerne betyde, at du minimerer risikoen for skader. Den forøgede blodgennemstrømning er medvirkende til at genoprette og gendanne beskadiget væv i og omkring din muskler og led.

Der er ingen bivirkninger forbundet ved at bruge recovery boots. Du kan bruge støvlerne som led i et intensivt træningsprogram, hvor du udsætter dine fødder og ben for høj belastning samt stød. Der er flere træningsformer, hvor du kan have gavn af at restituere med recovery boots. Det kan være alt fra cykling og løb over styrketræning til crossfit og kampsport.

Både mænd og kvinder kan anvende støvlerne, der fås i unisex designs og med lynlås langs siderne.

Sådan vælger du de rette recovery støvler til dit behov

Der er flere parametre, du skal være opmærksom på, når du vil være sikker på at købe de recovery boots, som matcher dine behandlingsbehov. Det er ikke kun længde og model af støvler, du skal være opmærksom på. Størrelse, antal trykkamre samt omfang af brugerprogrammer er elementer, som du skal vælge dine rette støvler i forhold til.

Der er en række afklarende spørgsmål, du kan bruge, når du vil udvælge dig de støvler, som du kan opnå det største behandlingsudbytte med:

Hvor stort er mit behov for kompression i forhold til valg af støvlemodel?

Hvis du træner ambitiøst og har stort behov for effektiv restitution, kan det være oplagt at vælge støvler med fuld længde fra fod til øverste del af lår. Hvis du er hårdt plaget af gigtsmerter i hele benet, kan de lange støvlemodeller ligeledes være det rette produktvalg for dig.

Hvor omfattende behandlinger har jeg brug for i forhold til antal kamre?

Hvis du ønsker en detaljeret og omfattende behandling, skal du vælge støvler med 8 kamre. Disse modeller vil være dem, som også anvendes af massører og fysioterapeuter. Des flere kamre dine støvler har, des mere vil de være i stand til at behandle mindre muskelområder.

Til de mildere behov for kompressionsbehandlinger kan det være tilstrækkeligt for dig at vælge støvlemodeller med enten 4 eller 6 kamre indbygget i hver støvle.

Hvad er min skridtlængde i forhold til at vælge den rette størrelse?

Der findes forskellige størrelser af recovery boots. Det er muligt at finde støvler med perfekt fit, uanset om du har korte eller lange ben. De forskellige produkter vil størrelsesmæssigt være angivet i længde fra skridt til hæl.

Det er en god idé, at du er bekendt med afstanden i centimeter fra indersiden af den øverste del af dit lår og ned til din hæl.

Hvad er mit behandlingsbehov i forhold til ønske om antal brugerprogrammer?

Recovery støvler fungerer i kombination med en maskine eller en computer, som du kan bruge til at vælge behandlingsprogrammer samt til at justere trykket.

De moderne udgaver fungerer med en maskine, som har 6 forprogrammerede behandlingsprogrammer.

Markedet for de populære kompressionsstøvler er bredt, og der findes både avancerede modeller, ligesom der findes enkle og budgetvenlige modeller.

De bedste støvler for dig er dem, som matcher dine behov i forhold til behandling.

Forebyg skader og få bedre resultater med recovery boots

Det kan være en fordel for dig at bruge de støvler, som har flere forskellige programmer. Her kan du selv vælge behandling i forhold til dit specifikke behov. Efter en intensiv træning kan det være ideelt for dig med en fuld kompressionsbehandling med tryk fra alle kamre. Imellem dine træningspas kan det derimod være ønsket at få masserende behandlinger med let intensitet fra 1 eller 2 kamre afhængig af dine behov.

Et behandlingsprogram vil typisk vare 20 minutter. Det estimeres, at én behandling med recovery støvler svarer til 2 døgns passiv restitution.

Denne forøgede kompressionshastighed har særlig stor betydning for dig, som dyrker sport eller træner på ambitiøst niveau.

Det har stor betydning for dine resultater med træning og sport, at du kan give din krop de bedste betingelser for optimal restitution og skadesforebyggelse. Dine fysiske træningspas har ligeså stor betydning for dine præstationer som effekten af dine restitutionsperioder.

Des bedre du kan genopbygge beskadiget væv og forebygge skader, des mere effektivt kan du træne, og des bedre præstationer kan du udføre.

I blandt de mest betydningsfulde restitutionsfordele med recovery boots kan nævnes:

  • Reducering af muskelømhed
  • Større fleksibilitet i og omkring muskler og led
  • Reducering af træthed og hævelser på ben.

Disse fordele fra recovery støvler kan hjælpe dig godt på vej til forbedre dine resultater med din træning. Og det er fordele, som du effektivt kan opnå med de forskellige behandlingsprogrammer.

Brug af recovery boots i forhold til individuelle behov

Der er flere måder, hvorpå du kan anvende recovery støvler. Din anvendelse vil i høj grad hænge sammen med dit formål med at bruge støvlerne. Mange mennesker som døjer med hævede, ømme og trætte ben, kan opleve afspænding og lindring af symptomer ved at bruge støvlerne om aftenen. Her kan brugen af recovery boots betyde, at du opnår et større fysisk velvære, da du lindres for de fysiske gener, som hævede ben fører med sig.

Som fitnessudøvere og passioneret sportsudøver kan du vælge at anvende støvlerne som en del af din opvarmning før træning. I denne forbindelse kan kompressionseffekten hjælpe din krop med at blive optimalt opvarmet, før din egentlige, fysiske opvarmning begynder.

Med en øget vævstemperatur kan du selv være med til at minimere risikoen for skader.

Hos samme målgruppe kan støvlerne også bruges efter endt træning. Her kan effekterne medvirke til at lindre stivhed og ømhed efter intensiv træning.

Hos mange mennesker kan brugen af de symptomlindrende støvler betyde, at deres søvnmønster bliver forbedret. Effekterne fra støvlerne kan lindre fysiologiske symptomer i forbindelse med både gigt og ødemer, så du sover bedre om natten.

Det anbefales at bruge støvlerne i mellem 1-20 minutter afhængig af behandlingsbehov.

Den store fordel ved anvendelsen er, at du kan lave stillesiddende aktiviteter, mens behandlingen finder sted. Du kan ligge i sofaen eller sengen og slappe af, mens kompressionsbehandlingen finder sted.

Gode råd omkring brug af recovery boots

Der er praktiske og funktionelle forhold, som kan være relevante for dig at kende til, når du har anskaffet dig recovery boots.

Som følge af de effektive behandlinger vil mange mennesker bruge deres kompressionsstøvler på daglig og ugentlig basis. Det er nemt og enkelt at vedligeholde dine støvler. Du kan bruge en almindelig, våd klud og tørre dem af efter behov. Der vil sjældent være brug for mere grundig rengøring, eftersom du anvender støvlerne i passiv tilstand.

Det er en god idé at bruge den transporttaske, som følger med dine støvler i forbindelse med køb. Tasken er beregnet til at opbevare dine støvler i, så du kan tage dem med dig til træning, på ferie eller på job. Det er nemt at skille dine recovery boots ad. Du skal blot fjerne ledninger, som forbinder støvler med maskine.

Selvom de generelle anbefalinger lyder på op til 20 minutters behandlinger pr. gang, er det vigtigt, at du mærker efter, hvad du har brug for.

I starten kan der være brug for en mindre tilvænningsperiode, da kompressionstrykkene på høj intensitet kan føles ubehageligt. Derfor skal du justere trykniveau, så det passer til dig.

Det er nemt at komme i gang med at bruge dine recovery boots og opnå de gavnlige effekter fra kompressionsbehandlingerne. Der følger en brugermanual med til hvert produkt, som guider dig igennem samling og opsætning af dit produkt. Herefter kan du selv arbejde med støvlerne og finde frem til de programmer, som kan få positiv betydning for dig og din restitution.

 

 

Komplet guide til Recovery Boots
4.8 (96%) 5 votes