Dine vaner afgør dine resultater

Jonas Germann træning

Dine vaner afgør dine resultater

Dine vaner afgør dine resultater

Du har helt sikkert en rutine, når du står op. Børste tænder, tage tøj på, sætte hår, spise morgenmad osv. En helt bestemt rækkefølge, som du gentager hver morgen. Det er en god vane – den vane sikrer, at du er klar til dagen. Vaner afgør alt i vores liv, også dine resultater indenfor træning og kost. Så hvorfor er det, at vi mennesker har en tendens til at køre perioder med ekstrem sund mad og hård træning, men har så svært ved at holde det? Gøre det til en sund vane? Svaret er simpelt: Vi gør træning og kost alt for avanceret og ekstremt og det betyder, at vi skaber modsatte resultater af, hvad vi gerne vil opnå.

Det er muligt, at du formår at træne og spise sundt i perioder – det kan alle gøre. Det svære er at holde det uge efter uge, måned efter måned, år efter år. Sandheden er, at størstedelen af folk, der træner, ville få langt bedre resultater med deres kost og træning hvis de fulgte simple principper, fremfor ekstremt hårde diæter og træningsprogrammer. Når det kommer til kost og træning, så handler det nemlig i høj grad om frekvens. Strenge regler om, hvad man må og ikke må indenfor kost og træning, holder dig sandsynligvis mere tilbage end det skubber dig fremad mod dine mål.

Lad os kigge nærmere på, hvordan det helt præcist gør sig gældende.

Træning – Vanen at komme afsted

Det er vigtigt at træne hårdt, bevares, men det er ”ligegyldigt” at træne hårdt, hvis man ikke kommer afsted fast uge efter uge. Hvis man stopper og starter med at træne 3-4 gange på et år, så er det ikke, hvor hårdt man træner, man skal kigge på. Så skal man i stedet fokusere på at skabe mere frekvent træning. Det handler i virkeligheden om at spørge sig selv: ”Hvordan kan jeg gøre træning så interessant og motiverende, at jeg kan gøre det uge efter uge. Hvad skal der til?”. Når du først har styr på den vane, SÅ kan du fokusere på forskellige træningsteknikker, programtyper osv.

Nu skal det ikke lyde som om, at man ikke får noget ud af at træne engang imellem, eller at man skal træne 7 gange om ugen for at så resultater. Sådan er det bestemt ikke. Pointen er tværtimod, at mange ville opnå langt bedre resultater, hvis de fandt et program, som de kunne holde hver uge – i stedet for kun en måneds tid.

Så find dig et godt og motiverende program, som kan holde dig i gang året rundt. Du vil få langt mere ud af at være ærlig overfor dig selv og få trænet fast 3 gange om ugen i et år end at træne 6 gange om ugen i et par måneder. Skab den rigtige vane for dig selv.

Kost – En pizza gør absolut ingen forskel

Her gør samme princip som træningen sig gældende: hvis man kun lever sundt i perioder, for derefter at leve af is og pizza i en måned, så har man et vaneproblem. ”Sundt” skal desuden ikke opfattes som noget, hvor man kun lever af grøntsager og kylling, men tværtimod bare som et stadie, hvor man har styr på hvad man spiser og hvorfor.

Om du spiser en pizza i dag eller ej gør f.eks. absolut ingen forskel for dit overordnede helbred og resultater, hvis man betragter det over lang sigt. Det er vanen, hvor du spiser pizza flere gange om ugen, hver uge, som er modstridende for dit helbred og resultater, ikke selve den ene pizza, is, kage osv.

Hvis man har gjort en vane ud af, at fredag aften SKAL indebære slik, så har man kodet sine vaner til at understøtte det. Det vil sige, at du faktisk spiser slikket om du har lyst eller ej. Du mærker slet ikke efter om du har lyst, du smager ikke på det, nyder det ikke. Fordi du har gjort det til en vane, og ikke noget som du gør, når du har lyst.

Gode vaner skaber et langt liv, mens dårlige vaner er fængslende. Det er tid til at sætte dine tanker fri og skabe et sundt forhold til mad – gennem brud med vaner.

Forestil dig, hvor fri du kunne være, hvis du bare spiste et stykke slik, når du havde lyst? Ikke forbød dig selv alle mulige fødevarer? Ikke havde dårlig samvittighed efter du havde spist det stykke kage?

Sæt dig selv fri! Giv dig selv lov til at spise, hvad du har lyst til og stop når du er mæt/det ikke smager godt mere. Lad vær’ med at tømme en pose chips på automatpilot, fordi du er i gang. Stop når de ikke smager godt mere.

Hvis du skal starte et sted, så start med dine vaner.

yH5BAEAAAAALAAAAAABAAEAAAIBRAA7 - Dine vaner afgør dine resultater

Skrevet af: Jonas Germann // JG Fitness
Facebook: klik her